B 'n' B

Back in business and Big and Beautiful!

Eftersom min fantastiske Johan på begäran har suttit ett antal timmar och fixat med bloggen, känner jag mig självklart tvungen att uppdatera!
Denna gång kan jag dock inte skylla det korta inlägget på att inget har hänt, för det har det ju såklart. MASSOR har hänt sedan sist.
Det största är att jag ska bli mamma, och ja självklart, Johan ska bli pappa :)

I Mars kommer hushållet att utökas med en liten plutt, i nuläget kallad "Alfred". Det har ju talats en längre tid om barn, och när vi väl bestämde oss och gjorde ett seriöst försök, satt han där på första försöket den lilla rackaren!
Vi blev nog båda lite chockerade, för vi hade räknat med att få träna oss lite mer. Men såklart blev vi också jätteglada!
Däremot tänker jag genast dementera klyschan om att allt är rosa och fluffigt och jättehärligt med att vara gravid. - SÅ ÄR DET INTE.
Det enda som är härligt, är någon gång efter vecka 24 när man börjar känna att det rör på sig ordentligt där inne, att det verkligen lever en liten varelse inne i ens egen kropp... det är häftigt. Allt annat är rent ut sagt otrevligt.
Man blir trött, kan inte äta och dricka det man vill och kroppen växer på ALLA ställen. Lägg dessutom till alla mentala bekymmer som kommer på köpet, de är det minsann ingen som pratar om. Ingen har någonsin nämnt att depressioner, tvivel och ångest över att aldrig åter få leva sitt eget liv, ibland kan vara starkare än glädjen över att vänta barn. INGEN.
Jag lovar att överföra denna information till alla de som frågar mig över hur det är att vänta barn. För jag har insett att det är fantastiskt viktigt att veta att det är OK att känna så, istället för rosa fluff.
Det är fullt normalt att inte bli helt uppslukad och automatiskt vilja spendera all sin lediga tid i alla möjliga barnbutiker som finns i jakt på vare sig kläder, skötbord eller nappar, eller tycka att det viktigaste som finns är att sluka allt som finns att läsa om amning, förlossning eller blöjbyten. Inte heller behöver man per automatik känna att livet inne i magen är det mest fantastiska, intressanta och absolut viktigaste som finns, och därmed åsidosätta alla tidigare intressen och prioriteringar. Det är absolut lika OK att fortsätta vara precis den man är, och leva precis samma liv som man gjorde innan (minus fredagsvinet, sexet och träningen då såklart...).

Missförstå mig rätt nu; SJÄLVKLART är det hur häftigt som helst att vänta barn, och självklart längtar jag som en tok efter att få se på och hålla i den lille (som jag hoppas är mest lik Johan, tänk en "kill-Anne"...)!!  MEN det behöver inte överskina allt annat härligt som fortfarande finns här i livet.
Däremot är jag helt övertygad om att situationen, känslorna och prioriteringarna ändras för de flesta när den lille väl tittar ut! Om det blir så även för mig återstår att se den 18:e Mars (-ish)!

/Yours Truly.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Det är så viktigt det du skriver vännen... och du har helt rätt!



Kul att du är tillbaka förresten!! Kram!

2010-01-14 @ 10:14:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback