Man blir vad man gör sig

Ibland undrar jag hur folk tänker.
Igår på jobbet hände en grej som gjorde mig inte bara förbannad men mer förvånad över hur en del människor inte tänker sig för.
Nog för att Sverige är en demokrati priveligierad med att ha vad som kallas yttrandefrihet (vilket jag tycker är helt fantastiskt). Med yttrandefrihet menas bl.a. vad jag förstår att var och en har rätt till sina egna åsikter om det ena och det andra, snälla rätta mig om jag har fel. Men måste folk för den sakens skull tappa all vett och helt plötsligt uttrycka sig så plumt som denna TANT (för tant är hon, inte pga av ålder, tant blir man utifrån sitt beteende)?
Det som hände var att jag och en jobbarkompis satt och diskuterade "bäst före datum" på studenter (d.v.s NÄR man egentligen är för gammal för att börja studera), och kom fram till att man aldrig är för gammal så länge man har motivation. Som exempel på detta berättade jag bl.a om min käre Tomas som trots sin något högre ålder återigen började studera.
DÅ fattar helt plötsligt tanten intresse för samtalet och avbryter med ett "Ursäkta, får man fråga hur gammal han är då?

Bara frågan i sig var väl inte helt och hållet obefogad och inte heller på något sätt kränkande, men hennes reaktion därefter var däremot INTE OK.
Då jag gett svar på hennes fråga och berättat att han snart ska fylla 38 brister det för tanten och hon får så gott som ett nervöst sammanbrott och verkade tappa all vett och etikett.
"VA?!?!?"
"MEN GUD!!Är han så gammal?!"
"Han är ju lika gammal som jag!!" (Återigen: Man blir vad man gör sig, även Tant)
"Hur kan ni var tillsammans?!"
(Detta är inte i detalj vad som yttrades då jag var i ett mindre tillstånd av chock för några sekunderoch bara satt och gapade).

Detta följes av ngn sekund av ett sånt där "jag-vet-inte-riktigt-hur-jag-ska.-bete-mig-så-jag-skrattar-lite-skratt".

Jösses. Visst, jag kan förstå att det är såhär många människor faktsitk reagerar när de för höra att det är en sådan åldersskillnad mellan oss, men snälla, man beter sig väl inte på detta vis?
Människan i fråga kan aldrig ha varit riktigt förälskad ngn gång, för då borde hon veta att det sista man tänker på är åldern.

Låt oss vara kära för f-n, åldern stör inte oss så varför ska den störa er?

Yttrandefrihet ja visst, men hur vad det med det där om kränkning?

Off to work.

/Yours Truly (utan e!)


Kommentarer
Postat av: Nina

synd att du är lite som jag, som aldrig medvetet skulle vara elak eller odräglig, för denna tant var helt klart värd en utskällning. Du skulle sagt: "Ja, och vafan stör det dig för?" Eller "Ja är det inte underbart att inte ALLA har fördomar och föreställningar och hur saker SKA vara?" Eller helt enkelt: "Tror du jag blev glad över den kommentaren?"

Jävla kärring. Jag håller på dig.

Postat av: Bell

Folk. Dessa människor! Jag hade blivit grisförbannad i ditt ställe, tur att det finns vettiga och samlade människor som du där ute. (=

2006-08-28 @ 22:45:07
URL: http://belmas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback