Finsk Geografi och en rejäl Klyscha

Vad denna blogg fått mig att inse (jag vill gärna tro att alla förteelser här i livet har något att lära), är att jag inte är någon bra bloggare, heller... Nu tänker jag inte gå in och älta en massa sentimentalt tjafs, men jag trodde faktiskt att detta faktiskt kanske kunde vara lite min grej, men det verkar onekligen inte så. Men jag tror snarare att det i detta fall handlat  mer om tidsbrist och ork än brist på intresse för jag går så gott som varje dag o tänker att detta borde jag skriva i bloggen : )

Dock kan bristen på uppdatering den sista veckan förklaras med att jag varit på semester med min Käre Far och hans fru till hans (och mina?) hemtrakter i vårt mkt kära Suomi, Finland! (Och Cecilia: På vägen upp såg jag skylten Sollefteå, tänkte på dig må du tro!).
En hel vecka har tillbringats uppe i de finska Lappmarkerna, närmare bestämt i Kelankylä, ca 3 mil från Ranua, vilket i sin tur ligger ca 9 mil sydöst om Rovaniemi!

Om man inte är en 50-årig lappbonde med brinnande intresse för traktorer och renar finns inte mycket att fylla dagarna med där uppe då stället enbart består av renar, myrmarker och en o annan liten skogstjärn..
Men icke att förakta, det var roligt att komma dit och framförallt att få träffa  farmor! Andra ställen som besöktes under visteslen var min pappas födelseplats (kan tyvärr inte kalla det barndomshem längre eftersom huset sedan många år är rivet), min farfars hem där han växte upp tillsammans med sin morbror eftersom hans föräldrar tragiskt nog gick bort under kriget, samt farfars fars grav (soldatgrav med enbart soldater som stupade i 2:a världskriget). Måste säga att det lite lustigt nog var en särskild känsla att stå där och beundra hans grav tillsammans med andra tappra soldaters, jag förstår att pappa ser honom lite som en hjälte. 

Apropå borde, som jag tidigare skrev, så finns det många sådana här i livet. Framförallt nu under sommaren då många av oss studenter faktiskt befinner oss på hemmaplan.
Nu börjar denna sommar lida mot sitt slut och det finns som vanligt en massa oavklarade borden som nu inte heller kommer att hinnas med...Hade exempelvis tänkt att åka och bakat lite hos min gamla Farmor, hälsat på Mormor och Morfar och framförallt badat i sjön hemma i skogen. Alla dessa tre så verkligt simpla saker men som inte blivit av denna sommar. Jag vet inte om det beror på lathet eller vad, men det känns trist att de inte blivit av bara för att man hela tiden tänkt att "det hinner jag göra en annan gång", vilket osökligen leder mig in på dagens något klyschiga men högst relevanta slutord:

Ta vara på dagen och se till att ta tag i de saker ni tänkt, för rätt som det är är det försent.
(Nu blev detta väldigt dramatiskt och jag känner mig tvungen att avdramatisera genom att påpeka att det såklart i detta fall, såväl som i så många andra, givetvis kommer att ges fler tillfällen!)

Vi ses snart alla mina kära vänner, den 26:e kommer jag tillbaka till Uppsala, hoppas ni är där då!

Kommentarer
Postat av: Nina

Låter som du har haft en ganska fylld sommar ändå! Jag kommer inte till Uppsala den 26e, men säkert måndagen efter. Har inte fått schema än... men vi ses väl då?! KRAM


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback