En folklig sommar!

Inaktiviteten den senaste tiden ursäktas med den simpla förklaringen att en eftermiddagsvecka på rörverk 68 första veckan i Augusti när temperaturen är som allra högst, INTE är att leka med... Sorry, men nu är har jag vaknat till liv igen efter en Underbar helg tillsammans med min älskade Tomas.

Denna sommar börjar lida mot sitt något vemodiga slut. Men efter att ha läst Belmas blogg ser jag med stor förväntan fram emot den stundande hösten! JAG ÄLSKAR OCKSÅ HÖSTEN. Alla färger, den friska luften, framtagna mysiga filtar som legat undangömda sommarens hetta, tända ljus, härligt mysiga varma  koftor och sist men absolut inte minst: höstens kollektion av underbara stövlar!
Inte likt någon annan årstid tycks jag alltid bemöta hösten med en alldeles speciell förväntan, allt börjar liksom "på nytt" och det känns som att man får en chans att förbättra sin tillvaro, med allt vad det innebär, ännu lite mer. Och för en halvfinsk "norrlänning" som mig är dessutom sommaren alldeles för varm och det känns som att man har gått och hållit andan under större delen av sommaren för att sedan, mot slutet av Augusti äntligen få öppna sina lungor och fylla dem med frisk luft!

Trots denna längtan efter kallare dagar, måste jag säga att denna sommar varit helt OK och kanske den mest folkliga hittills! Förutom att jag mestadels ha tillbringat min tid nere på Jernverket, har jag faktiskt hunnit med en hel del folkliga aktiviteter:
Gammaldags midsommarfirande hemma i byn Ivantjärn (antal invånare: 20), pensionersfika med Farmor, auktion på öppen Bondgård, Depeche Mode på Stadion, Skansenbesök (dock tyvärr utan allsång), "logdans" i Hedesunda, diverse grillkvällar med trevligt sällskap, sena mc-turer tillsammans med min käre far och hans "gubbgäng", Countryfestival i Furuvik (med picnic nere vid havet) samt en kommande Cityfest. Den Svenska kulturen har verkligen insupits denna sommar och det är inte utan att man känner sig riktigt duktig! (Lägg till detta en ständigt pågående minigolfturnering mellan mig och Tomas och vi får även in lite sport!)

Nu stundar en  jobbigt lång förmiddagsvecka som kommer att följas av en resa till "hemtrakterna" i Finland. På Söndag kväll efter att stämpelklockan plingat kl 22.15, bär det av till Ranua, ett litet samhälle i norra Finland där min far är född och uppvuxen. Jag har inte varit där särskilt mycket, men det ska på något konstigt vis ändå bli skoj att komma dit. För trots att jag varken talar eller förstår finska, så känner jag mig ändå lite finsk och det känns bra att återigen få återse (?) mina rötter. Vi ska även besöka min "riktiga" Farmor som jag inte (på grund av den språkliga barriären) haft någon som helst kontakt med på nästan exakt 10 år, DET ska bli riktigt roligt!

Med hopp om en UNDERBART härlig, ren och klar höst...

/Yours Truly


Kommentarer
Postat av: Nina

ja, hopp om en härlig, KOMPISTÄT höst! Åh va härligt det ska bli att träffa er allihop igen, jag saknar er så mycket!

Postat av: Nina

(och du, yours truly utan e.....)

2006-08-08 @ 11:06:01
URL: http://ninasblogg.blogg.se
Postat av: Nina

Aaaaaanneeeeeee..... kom igen nu. En blogg måste uppdateras, annars är det inge roligt :( Hoppas du har det bra där uppe/hemma. Idag är min sista dag på jobbet. Det känns RÄTT så bra. ;)

2006-08-16 @ 08:23:42
URL: http://ninasblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback